כך תגלו את השומן המסתתר במזון הבריא

בהמשך לכתבתי משבוע שעבר על המזונות שיעזרו לעבור את החורף מבלי להשמין ומבלי שנוותר על המזונות המחממים והמרגיעים, כדאי ורצוי שנדון במזונות שבהם יכולים להסתתר פיתויים שלא תמיד אנו מודעים אליהם, ועלינו להקפיד יותר במזון הנכנס לגופנו, בכלל, ובמיוחד בתקופת דיאטה.

כולנו יודעים שכדי לרזות עלינו להפחית את כמות הקלוריות בתפריט בצורה הדרגתית, אלא שלא תמיד אנחנו שמים לב לכך שגם במזון הנחשב לבריא יכולים להיות קלוריות רבות. כדאי לחפש איפה 'מתחבאים' השומנים במזונות שאנחנו אוכלים. שינויים קטנים בכמויות ובבחירת המזונות יכולים לעשות שינוי רב במספר הקלוריות. אל תהססו לוותר על תוספות שגורמות למזון להיראות מרשים יותר (כמו רטבים לסלט), כי הם עלולים לגרום לתוספת שומנים וקלוריות .

את השומן מחלקים לפי סוג חומצות השומן:

  • שומן רווי (למשל השומן בבשר אדום)
  • שומן חד בלתי רווי (למשל שמן זית)
  • שומן רב בלתי רווי (רוב השמנים הצמחיים) 

בגרם אחד של פחמימה או של חלבון יש 4 קלוריות, אך גרם של שומן מכיל 9 קלוריות – יותר מפי 2 עבור אותו משקל מזון, לכן גם אם אנחנו אוכלים כמות לא גדולה של מזון עשיר בשומן, אנחנו עלולים לספק לגוף כמות גבוהה של קלוריות, וזאת מבלי להרגיש שבעים.
    לכן גם מזונות שנחשבים ל'בריאים' עשויים להכיל כמות גבוהה של שומן והתואר 'בריא' לא מבטיח מזון חסר קלוריות שאפשר לאכול ללא הגבלה. מזון בריא' מכיל רכיבים תזונתיים שחיוניים לתפקוד גופנו, כמו: ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד. זה לא אומר שאין בו שומן, וגם אם מדובר בחומצות שומן חיוניות – עדיין יש לצרוך אותן במידה בעת שמירה על דיאטה.

נדגים מזונות בריאים שיש להוסיפם בצורה מדודה לתזונתנו:
חומוס, טחינה ואבוקדו: שיעור השומן בהם הוא גבוה, לכן מומלץ לשלב אותם בתפריט – אך במידה. מנת שומן אחת מחומוס או מטחינה = כף שטוחה . אבוקדו- עד חצי אבוקדו קטן ליום.

אגוזים וגרעינים : הם נחשבים לעשירים בחלבונים, במינרלים ובחומצות שומן חיוניות, אך שיעור השומן בהם מגיע ליותר מ.50% , לכן נצרוך כמות של עד 2 כפות ליום מכלל האגוזים והגרעינים, כמובן לא
קלויים.

שמן זית: נחשב לבריא כי הוא עשיר בחומצות שומן חד בלתי רוויות, כפית שמן זית מכילה 45 קלוריות, ובכף יש 140-130 קלוריות. כף שמן זית בתפריט היומי יספיק בהחלט.

זכרו שאפילו במסגרת דיאטה אסור להימנע לחלוטין משילוב של מקורות שומן בתפריט, ומומלץ להתמקד במקורות של שומן בריא, כדי לאפשר את ספיגת הוויטמינים המסיסים בשומן מהמזון ולשמור על אספקה נאותה של חומצות שומן חיוניות.
וזכרו עוד – אפשר לאכול טוב וטעים גם עם פחות שומן

ההמלצות שניתנות במאמר הנן כלליות וחשוב להתייעץ עם נטורופתית להתאמת דיאטה אישית.

אהבתם את הפוסט? מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

ההמלצות שניתנות במאמר הנן כלליות, ולא באות במקום יעוץ רפואי, כמו כן חשוב להתייעץ עם נטורופטית להתאמת דיאטה אישית.
באהבה ובבריאות אין קץ
אתי מודלין- נטורופטית ראשית ויועצת בתזונה נבונה.
אשמח לענות בכל פנייה אלי: emd10msm@gmail.com
טלפון: 072-2345004