שילובים מנצחים – ופחות מוצלחים חלק א'

לא פעם מספרים לנו שיוגורט, למשל בשילוב בננה ותפוז הוא שילוב אולטימטיבי. ישנם מזונות שכשהם מגיעים בנפרד הם מזונות מזינים וכדאי לאוכלם, אך גם מסתבר שלא כל שילוב במזון הוא בריא, כמו שחשבתם. ערכם התזונתי של מאכלים מסוימים נפגע כשמשלבים אותם עם מזונות אחרים, והחיבור אף יכול להזיק לנו.
לאכול ארוחת בריאות בבית קפה כבר לא נתפס כמשימה בלתי אפשרית. בין מנות הבריאות בתפריט מככב למשל המוזלי, ורשימת המרכיבים לא מאכזבת – יוגורט שמספק סידן, חלבונים וקצת חיידקים בריאים, פירות שמספקים ויטמינים ונוגדי חמצון, וגרנולה שהיא עיבוד של שיבולת שועל. כל מרכיב בנפרד כבר זכה לכתבות מהללות ומשבחות, כך שקל להבין למה נוטים לקבל את השילוב כארוחת הבריאות האולטימטיבית כביכול. ובכן, לא כך.
תופתעו לגלות איך תואר הבריאות המקושר לכל מרכיב בנפרד יורד בערכו כאשר המרכיבים משולבים יחד. הרבה נכתב על שדרוג איכות המזון באמצעות שילובים (למשל גזר ושמן זית), אך לא פחות חשוב להכיר בכך ששילובים אחרים יכולים להביא לתוצאות הפוכות, רצויות פחות.

אז…מה לא מומלץ לאכול עם מה?
לפניכם שילובי מזונות – כל אחד בפני עצמו עשוי להיות בריא, סביר או למטה מזה, אך בשילוב עם מזון אחר נוצר חיבור מזיק.

שילוב גורע : ביצה עם קפה
הקפה, גורע מאיכות הביצה. בקפה מצוי פוליפנול רב-עוצמה המונע את ספיגת הברזל שבביצים ומוריד את רמת הסידן בעצמות.
אותו הדין אמור גם לגבי שתיית קפה לאחר אכילת בשר או כל מאכל אחר עשיר בברזל.
מה עושים? ותרו על קפה לאחר הארוחה, זה רק עניין של הרגל. החליפו אותו בתה צמחים שיעזור בעיכול הארוחה, ונצלו את הקפה לזמנים שבהם ניתן לשתות אותו בנפרד.

שילוב גורע : מיני ירקות וקטניות עם מקורות סידן.
החומצה האוקסלית מצויה באגוזים, פלפל שחור, קרמבולה, פטרוזיליה, פרג, תרד, שוקולד וקטניות, כך שלא מומלץ לצרף את אלה עם מקור אחר לסידן, כמו מוצרי חלב, טחינה עם פטרוזילה, תערובת אגוזים ושקדים, וברוקולי או תרד מוקרמים.
מה עושים? פשוט נמנעים מלשלב ומפרידים בין המזונות הנ"ל.

שילוב גורע : מוזלי (יוגורט וגרנולה עם פירות)
המוזלי הפך ללהיט בריאות בשנים האחרונות, וכל מרכיביו אכן ניחנים בתכונות מועילות, אך הוויטמינים ונוגדי החמצון הנמצאים בפירות לא נספגים טוב בגוף כשהם משולבים עם מאכלים אחרים.
כדי להגיע לספיגה המקסימאלית מהפרי יש לאכול אותו בנפרד, על קיבה ריקה, כחצי שעה לפני הארוחה הבאה.
וזה לא הכל: הפירות מכילים חומצה שמפרישה חומצה הידרוכלורית הגורמת להם לתסוס בקיבה ומאטה למעשה את העיכול של מזונות אחרים, בעיקר חלבון (כמו יוגורט), ויוצרת אי נוחות, נפיחות וגזים. זאת סיבה טובה נוספת לאכול פירות בנפרד, ללא שילוב עם מזון אחר.
מבין הפירות, המלון הוא הבעייתי מכולם, ואין לשלבו אפילו עם פרי אחר.
מה עושים? אוכלים פרי, נחים, ואחר כך נהנים מיוגורט עם אגוזים או גרעיני דלעת. אם בכל זאת חושקים במוזלי המקורי, העדיפו פירות חומציים כמו אוכמניות שחורות, ענבים, תפוזים, אננס, שזיפים, רימונים ותות שדה.

אהבתם את הפוסט? מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

ההמלצות שניתנות במאמר הנן כלליות, ולא באות במקום יעוץ רפואי, כמו כן חשוב להתייעץ עם נטורופטית להתאמת דיאטה אישית.
באהבה ובבריאות אין קץ
אתי מודלין- נטורופטית ראשית ויועצת בתזונה נבונה.
אשמח לענות בכל פנייה אלי: emd10msm@gmail.com
טלפון: 072-2345004